Några projekt som klubben har varit engagerad i.

tisdag 14 juni 2016

LZE

Inom vår klubb engagerar vi oss inom många projekt i världen.

Vad gör Lerum Rotaryklubb?  Lerum Rotaryklubb deltar i och/eller ger bidrag till:   INTERNATIONELLT:   Det internationella Projektet Utrota Polio (PolioPlus), som startades 1985 och hittills samlat in 1 miljard USD. Över 2 miljarder barn har hittills vaccinerats. Rotarys Läkarbank, som varit verksam i 25 år. Under dessa år har tusentals läkare skickats dit läkarvård är en bristvara och miljontals patienter har fått behandling, blivit friska, räddats till livet och kunnat leva ett normalt liv.

Tandläkare i Kenya. En gren i Läkarbanken där vår medlem Åke Lagerquist sedan många år varit djupt engagerad.

Skola och utbildning i Kenya (Syunguni). Genom Åke Lagerquists kontakter har en skola byggts och drivs i orten Syunguni. Lerum ger fortsatt stöd för verksamheten och för ytterligare utbyggnad och utrustning av lokalerna.

Vänskapsutbyte i samarbete med Rotary i Solapur, Indien, för inköp av hörselhjälpmedel till en skola för hörselskadade.
LOKALT    Anhörigdag i samarbete med kommunen som avlastning för dem som vårdar anhöriga i hemmet.  Internationellt utbytesprogram för studenter, i samarbete med LARK  (Lerum-Aspen RK). Vi gör bl.a. MC-utflykt med distriktets utbytesstudenter. Segling på lika villkor. I samarbete med LARK, Lions och kommunen. Vinterskogsläger för handikappade ungdomar i samarbete med Lions. Mentorprogram. Hjälper nyanlända att hitta sin plats i vårt samhälle.