Läsplattor i utbildningssyfte för yngre kvinnor och barn i Peru.

lördag 28 januari 2017

LZE

Ett samarbetsprojekt med den Lerums-baserade stiftelsen Dispurse.

Detta är ett samarbetsprojekt med den Lerums-baserade stiftelsen Dispurse (se länk nedan) för att köpa in läsplattor att använda för utbildning i läsa/skriva/räkna för främst kvinnor (18-25 år) och funktionsnedsatta barn som inte haft möjlighet till skolgång. Programmet till läsplattorna har utvecklats under 2015/16, och hittills har ca 400 personer utbildats. Vår uppfattning är att utbildningsmetoden är mycket effektiv. Vi vill nu starta ett pilotprojekt i Cusco, Peru för att testa om lokala rotaryklubbar i Peru  är intresserade att delta i denna typ av projekt, både med arbete och med pengar. Om det lyckas finns en stor potential för Rotary att bidra till att minska analfabetismen i Latinamerika.

Preliminär tidsplan för genomförandet av pilotprojektet: Start mars 2017 och genomfört dec 2017

Projektet genomförs i samarbete med stiftelsen Dispurse, som bidrar med programmering av läsplattorna och genomförande av utbildning på plats i Cusco. Vår klubb bekostar sex läsplattor med internetuppkoppling och skall upparbeta kontakter med och informera lokala Rotaryklubbar i Peru om möjligheterna att hjälpa till att sprida utbildningsmetoden.

Budget för projektet: 20 000 SEK plus stiftelsens arbetsinsatser för planering och genomförande. www.dispurse.se